Geld- en regelzaken

Op deze pagina vind je informatie over geldzaken. Bijvoorbeeld of je recht hebt op toeslagen. Of op regelingen bij een laag inkomen. Heb je hulp nodig bij je post of het aanvragen van regelingen? In de Haarlemmermeer zijn instanties die je daarbij helpen. Wil je liever online tips of hulp? Kijk dan op de website van Wijzer in Geldzaken.

Checklist: wat te regelen als je uit detentie komt

Bankrekening

Het regelen van geldzaken begint met een bankrekening. Als je geen bankrekening hebt, vraag deze zo snel mogelijk aan. Dat kan meestal ook online. Voor het aanvragen van een bankrekening heb je het volgende nodig:

  • Een woonadres in Nederland
  • Een burgerservicenummer (BSN)
  • Een geldig identiteitsbewijs

Op de website van de Consumentenbond staat waar op te letten bij het kiezen van een bank.

Je betaalt vaak kosten voor een betaalpakket. De prijs verschilt per bank en per pakket. Vergelijk banken en de kosten op: Betaalrekening vergelijken.

Bankrekening opgezegd?
Is jouw bankrekening opgezegd, bijvoorbeeld omdat je dakloos bent of fraude hebt gepleegd?

Vraag dan een Basisbankrekening aan. Een Basisbankrekening heeft een aantal voorwaarden. De gemeente, bewindvoerder of hulpverlener moet mee tekenen voor de aanvraag. Meer informatie vind je op de website van de Basisbankrekening.
Heb je hulp nodig bij het aanvragen van een Basisbankrekening? Neem dan contact met ons op.

Toeslagen

Tijdens detentie worden de meeste toeslagen stopgezet. Voorbeelden van toeslagen zijn de zorgtoeslag en kinderopvangtoeslag. Deze moet je na detentie opnieuw opstarten via de website van de Belastingdienst. Hiervoor heb je een DigiD nodig.

Heb je nog geen DigiD? Vraag deze dan hier aan.

Regelingen bij een laag inkomen

De gemeente Haarlemmermeer helpt mensen met een laag inkomen. De gemeente heeft verschillende regelingen. Via deze website controleer je zelf waar je recht op hebt. Je vraagt via de website de regelingen aan met je DigiD. Of doe de Potjes-Check van Geldfit. Hiermee zie je snel welke potjes jij kunt aanvragen.

Heb je niet voldoende inkomen om je boodschappen te doen? Dan kun je terecht bij de Voedselbank Haarlemmermeer. Voor het aanvragen van een voedselpakket vul je het formulier op de website van de gemeente in. Je hebt hiervoor een DigiD nodig. Stichting Prakkie Hoofddorp geeft voedselpakketten uit aan personen die leven onder het minimum. Aanmelden kan via hun website.

Hulp nodig bij het aanvragen van regelingen? Neem dan contact met ons op.

Hulp bij geld- en regelzaken

Weet je niet goed welke inkomsten en uitgaven je hebt? Vind je het invullen van formulieren lastig? Kun je wel wat hulp gebruiken met je administratie? Deze organisaties helpen je hierbij:

Humanitas Haarlemmermeer
Getrainde vrijwilligers van het Financieel Café ondersteunen jou bij geldzaken. De ondersteuning is gratis. Ook kun je gebruik maken van de computer en telefoon. Meer informatie? Het Financieel Café is te bereiken op 06-11173691 of op onderstaande locaties:

Financieel Café Hoofddorp (elke donderdag van 13.00 tot 15:00 uur)
Wijkgebouw De Boskern
Liesbos 24
Hoofddorp
 
Financieel Café Nieuw-Vennep (elke maandag van 14.00 tot 16.00 uur, afspraak via 023-5669500)
Bibliotheek Nieuw-Vennep
Schoolstraat 2
Nieuw-Vennep
 
Heb je meer hulp nodig? Humanitas heeft ook de afdeling Thuisadministratie. Zij helpen je wekelijks om je geldzaken op orde te krijgen. Als je recht hebt op toeslagen of regelingen, vragen zij deze aan. Met de Thuisadministratie maak je een overzichtelijk huishoudboekje. De hulp is tijdelijk. Het doel is dat je weer zelfstandig met je geldzaken verder kan.

MeerWaarde
De vrijwilligers van MeerWaarde helpen bij allerlei vragen over geld- en regelzaken. Heb je hulp nodig bij het invullen van formulieren? Neem dan contact op met de Formulierenbrigade.

Wil je ondersteuning bij het op orde brengen van je geldzaken? Schakel dan de Thuisadministratie in van MeerWaarde. Een vrijwilliger komt bij je thuis en kijkt wat geregeld moet worden. Samen maken jullie een plan. Soms is één afspraak al genoeg. Soms is er langer de tijd nodig om je administratie weer op orde te krijgen. Met hulp van de Thuisadministratie kun je weer zelfstandig verder met je geldzaken.

De ondersteuning van MeerWaarde is gratis. Interesse? Maak een afspraak via één van de PlusPunten van Meerwaarde.

Migrantenorganisaties Ontmoeting en Informatie (MOI)
Medewerkers van verschillende migrantenorganisaties helpen wanneer dit nodig is. In eigen taal ondersteunen zij bij het vertalen van brieven of invullen van formulieren. Elke maandag tussen 12:00-17:00 uur is er inloopspreekuur in het P-punt, Graan voor Visch 14301. Elke vrijdag tussen 12:00-17:00 uur is er inloop spreekuur in Wijkcentrum de Nieuwe Silo, Graan voor Visch 14302 in Hoofddorp. Een afspraak maken is niet nodig. Kijk op hun website of klik op deze folder voor meer informatie.

MEE Amstel en Zaan
MEE denkt mee bij vragen over geldzaken en regelingen. Samen met jou bekijken zij wat de beste aanpak is voor je vraag. Ze geven advies dat past bij jouw situatie. Als het nodig is helpen ze met het invullen van formulieren of aanvragen van regelingen. Een cursus of ontmoeting met één van hun ervaringsdeskundigen kan ook helpen.

De hulp van MEE is gratis. Maak een afspraak via telefoonnummer: 020-5127272 of mail: informatie@mee-az.nl. Het bezoekadres: Dokter van Dorstenstraat 1 in Hoofddorp (alleen op afspraak).

Jongeren en geldzaken

Vanaf je 18e jaar ben je zelf verantwoordelijk voor je geldzaken. Dit kan nog best ingewikkeld zijn. Wat moet je regelen? Welke verzekeringen heb je nodig? Hoe zorg je dat je geen schulden krijgt? Op de website van Wijzer in Geldzaken vind je informatie en advies voor jongeren vanaf 18 jaar. Of kijk op de jongeren pagina van Nibud. Hier staan allerlei tips en tools over geldzaken voor jongeren.

Get a Grip voor jongvolwassenen
Ben je jonger dan 27 jaar? En weet je niet hoe je elke maand uitkomt met je geld? Humanitas helpt met Get a Grip. Een vrijwilliger zet samen met jou al je geldzaken op een rij. Als je betalingsachterstanden hebt, helpen zij jou met een regeling. En ook belangrijk: ze leren jou hoe je het beste met je geld omgaat. Meer informatie vind je op hun website of bekijk dit filmpje.

Jongeren Informatie Punt
Liever persoonlijk advies en hulp? In Haarlemmermeer kunnen jongeren tot 24 jaar terecht bij het Jongeren Informatie Punt Haarlemmermeer (JIP). Het JIP helpt jou gratis bij al je vragen over geldzaken.

Het JIP heeft inloopspreekuur op woensdag van 15:00-18:00 uur in de Centrale Bibliotheek Hoofddorp (Raadhuisplein 7 (2e etage)).

Bellen, appen of mailen kan ook: 06 - 461 924 88 (ma, wo & do 10:00-16:00 uur) / info@jiphaarlemmermeer.nl.

Juridische hulp

Heb je hulp nodig bij juridische zaken? Dan kun je terecht bij het Juridisch Loket Hoofddorp. Zij geven gratis advies over wetten en regels. Het Juridisch loket zit in de Centrale Bibliotheek Hoofddorp op het Raadhuisplein 7. Je kunt terecht op donderdag tussen 14:00 – 16:00 uur. Bellen met een jurist kan ook op 0900 – 8020. De kosten zijn € 0,10 per minuut. Ga voor meer informatie naar de website van het Juridisch Loket.

Gemeente Haarlemmermeer
Gemeente Haarlemmermeer